Miten saada akvarellimaalaukseen valkoista?
Akvarellimaalauskurssillamme nousi esiin kysymys siitä, mitä eri keinoja maalarilla on saada valkoista teokseensa. Kysymys on tärkeä, sillä vesiväreillä maalanneet tietävät, että maalaus menee helposti pilalle, jos värejä laittaa paperille liikaa ja puhdas pinta katoaa. Korjailu ja päälle maalaaminen saattavat viedä teoksen ojasta allikkoon. Raikkaus ja keveys menetetään, ja lopputuloksena on parhaista yrityksistä huolimatta tukkoinen ja raskas teos. Erityisesti valkoiset alueet, kuten veden pinnalle muodostuvat heijastukset tai hattaramaiset vakoiset pilvet ovat vaarassa.
Puhuimme aiheesta kurssilla, mutta kerron myös tässä artikkelissa, miten valkoisia alueita voi varjella ja mitä keinoja akvarellimaalarilla on käytettävissään, kun hän haluaa palauttaa valkoista jo maalatulle pinnalle.
Värin nostaminen siveltimellä
Valkoista paperia on mahdollista saada näkyviin jo maalatulle pinnalle väriä nostamalla. Nostaminen (engl. 'lifting') tarkoittaa sitä, että maalia poistetaan siveltimellä vastamaalatulta alueelta. Siveltimellä siis pyyhitään väriä paperilta heti maalaamisen jälkeen ja näin alue vaalenee. Värin nostaminen paperilta on kuin siveltimellä pyyhkimistä. Tässä tekniikassa toimii parhaiten puhdas, jäykähkö ja maalattua aluetta kuivempi sivellin. Jäykällä siveltimellä on helpompi irrottaa väriä paperista kuin pehmeällä. Kun sivellin on vain hieman nihkeä, se imaisee märän värin itseensä paperin pinnalta. Liian märkä sivellin vain lisää vettä paperiin ja saa alueen lainehtimaan. Kun maalaat, pidä käden ulottuvilla talouspaperia, jonka avulla voit kuivata ylimääräisen veden siveltimestä sormiesi välissä.
Tässä näet ruusuteoksen, jossa värin poistoa siveltimellä nostamalla on hyödynnetty tarkoituksellisesti. Osia ruusuista on maalattu niin, että vaaleanpunaisesta märästä maalista on poistettu väriä kapeina vetoina kuivahkolla ja kovalla keinokuitusiveltimellä. Näin on syntynyt vaaleita viivoja, jotka muodostavat ruusujen terälehdet.
Koska värin nostaminen tehdään märälle alueelle, vaalean alueen rajapinta jää pehmeäksi ja utuiseksi. Värin poistamisella tällä tavalla on etunsa, sillä hieman sumea jälki sopii loistavasti moneen kohtaan. Värin nostolla ei pysty aikaansaamaan tarkkarajaisia alueita ja usein on mahdotonta poistaa väriä muutenkaan kokonaan. Joten jos tavoitteesi on tehdä teräviä ja täysin kirkkaita valkoisia alueita, tarvitset muita keinoja.
Virheiden pikainen korjailu ja valkoisen pelastaminen
Jos maalatessa tulee jokin virhe, väri on mahdollista saada kokonaan pois, kun pyyhkii ja töpöttää märän maalin saman tien talouspaperilla paperin pinnalta. Tässä on toimittava nopeasti, sillä jos väripigmentit ehtivät imeytyä paperin sisään, siellä ne myös pysyvät. Paperin pintarakenne vaikuttaa todella paljon siihen, kuinka hyvin valkoista paperia on mahdollista pelastaa. Jos paperin pinta on vähemmän imevä, pinta on mahdollista pyyhkiä jopa täysin puhtaaksi. Yleensä akvarellipaperit ovat kuitenkin hyvin imeviä, joten täydellinen värinpoisto voi osoittautua mahdottomaksi.
Värin peseminen
Kuivaa väripintaa on mahdollista pestä pois esimerkiksi märällä hammasharjalla tai tiskiharjalla. Kuivaakin maalia on siis mahdollista saada pois, kun paperia kastelee ja sitten pyyhkii / pesee värin halutulta alueelta. Erilaiset pesut ovat akvarellimaalauksen tekniikka, joten niitä kannattaa kokeilla muutenkin efektien luomiseen. Joistakin papereista väri lähtee helpommin kuin toisista, ja joidenkin pinta ei kestä tällaista ronskia työstöä. Itse maalaan Archesin puolikarkealle 300 g arkkipaperille, ja tämä paperi on maalarin unelma juuri tässä suhteessa. Kyseinen paperi kestää melkein mitä vaan.
Tässä näet teoksen, jonka taivas on tehty väriä pois pesemällä. Taivas on maalattu ensin tummaksi ja annettu kuivua, minkä jälkeen väri on pesty tiskiharjalla (!) hanan alla pois. Tuloksena on tummat pilvet ja valon kajastus pilvien läpi.
Kuvassa: Archesin paperi kesti mainiosti tiskiharjakäsittelyn, eikä paperin pinta kärsinyt ollenkaan.
Guassivärillä maalaaminen
Vaaleutta on mahdollista saada kuvaan jälkikäteen myös valkoisella guassivärillä. Moni maalari maalaa valkoisia alueita guassilla kun he viimeistelevät työn. Guassiväri on läpikuultamatonta akvarelliväriä ja jättää jälkensä myös tummien alueiden päälle. Tässä kuvassa hämähäkin seitti on tehty valkoisella guassilla kuivuneen maalauksen viimeiseksi kerrokseksi.
Valkoisten alueiden jättäminen kuvaan
Akvarellimaalauksessa mikään keino ei pysty samaan kuin puhtaan valkoinen paperi, johon väri ei ole koskenut. Tässä esimerkkikuvassa auringonpaiste on maalattu (tai pikemminkin jätetty maalaamatta!) valkoisen paperin kautta. Samanlaista loistavuutta ja valkoisen hehkua ei pysty saamaan aikaan pesemällä, pyyhkimällä tai guassivärillä päälle maalaamalla.
Mitä siis voimme sanoa? Valkoista on mahdollista palauttaa kuvaan eri keinoilla tai sitä voidaan maalata värikerrosten päälle guassilla. Mikään ei kuitenkaan pysty samaan kuin koskematon paperi, joten akvarellimaalarin kannattaa opetella jättämään valkoisia alueita kuvaan maalausvaiheessa. Samaa kirkkautta ei saa aikaiseksi muilla keinoin.
Maalausterveisin,
Liisa